Polregio wygrało przetarg na realizację przewozów pasażerskich w Podlaskiem na lata 2026-2030. Umowę opiewającą na blisko 400 mln zł podpisano w czwartek (21 listopad), a szczegóły kontraktu przedstawili: marszałek Łukasz Prokorym, wicemarszałek Marek Malinowski i członek zarządu Jacek Piorunek. W spotkaniu uczestniczył również prezes Polregio Krzysztof Pietrzykowski. Pierwsze postępowanie na obsługę połączeń w regionie ogłoszono jeszcze w roku 2023. Wtedy najtańszą ofertę złożyła Arriva, ale postępowanie ostatecznie unieważniono. Podpisanie umowy z Polregio to sifnalizowanie drugiego przetargu na przewozy.
Otwarcie ofert w postępowaniu województwa podlaskiego pn. "Świadczenie usług publicznych w zakresie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich"
miało miejsce pod koniec kwietnia tego roku. Polregio zaproponowało kwotę 379,8 mln zł, natomiast Arriva kwotę 443,9 mln zł. Później
sprawa trafiła do KIO i dopiero 5 września zapadłą decyzja o wyborze o
ferty Polregio jako najkorzystniejszej. Warto jednak pamiętać o tym, że było to już drugie postępowanie. W pierwszym przetargu ogłoszonym we wrześniu 2023 r. najtańszą ofertę złożyła Arriva (439,6 mln zł brutto), ale postępowanie zostało unieważnione, gdyż zaproponowana cena przekroczyła kwotę przeznaczoną przez urząd marszałkowski na sfinansowanie zamówienia.
– Podpisujemy umowę ze sprawdzonym partnerem. To daje nam pewność, że dobrze zabezpieczamy naszych mieszkańców pod kątem przewozów – mówił Łukasz Prokorym. – W ramach umowy będzie wykonanych około 12,5 mln pociągokilometrów za kwotę bliską 400 mln zł. Będą to trasy przede wszystkim po województwie podlaskim, ale nie tylko. Wspólnie ze spółką będziemy robili wszystko, aby jakość tych przewozów była jak najwyższa, żeby naszym mieszkańcom podróżowało się jak najlepiej – podkreślał marszałek.
Z kontynuacji współpracy cieszy się prezes Polregio Krzysztof Pietrzykowski. Jak zaznaczył, misją spółki, na której czele stoi, jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. – Dzisiejsze podpisanie umowy cieszy tym bardziej, że był to pierwszy w Polsce przetarg przygotowany zgodnie z zasadami IV Pakietu kolejowego, czyli na w pełni konkurencyjnych zasadach – powiedział prezes zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski. – Liczba naszych pasażerów ciągle rośnie, również na Podlasiu. Już w październiku tego roku w tym województwie z naszych usług skorzystało niemal tyle samo osób, ile w całym 2023 r. Na koniec tego roku ten wynik będzie więc jeszcze lepszy. Najważniejsze jest, by mieszkańcy mogli dotrzeć szybko, tanio i na czas do szkoły, pracy czy do lekarza. Pasażer jest w centrum naszej uwagi.
W ramach umowy realizowane będą pasażerskie przewozy kolejowe na dziewięciu trasach. Większość z nich znajduje się na terenie Podlaskiego, ale są też trasy wiodące do województwa warmińsko-mazurskiego czy mazowieckiego.
– Przekazanych w dzierżawę Polregio zostanie 17 pojazdów szynowych będących własnością województwa: 11 spalinowych i sześć elektrycznych zespołów trakcyjnych – informował Marek Malinowski, który w zarządzie odpowiada m.in. za transport.
Jak zauważył Jacek Piorunek, jednym z bardzo ważnych punktów podpisanej umowy zwłaszcza dla mieszkańców subregionu łomżyńskiego jest
kontynuacja połączenia Białystok – Ostrołęka (pociągi Polregio na tej trasie przywrócono w marcu 2024 – przyp. red). Chodzi o wykorzystanie tej linii w tworzącej się siatce połączeń kolejowych Łomży z resztą regionu i stolicą.
Podpisana w czwartek umowa gwarantuje regularne połączenia na trasach:
- Białystok – Kuźnica Białostocka,
- Białystok – Suwałki,
- Białystok – Ełk,
- Białystok – Czeremcha,
- Białystok – Hajnówka,
- Hajnówka – Siedlce,
- Białystok – Ostrołęka,
- Białystok – Waliły.